2016/04/12

QUEENSTOWN / NZ

Heipat täältä koneen äärestä reilun viikon tauon jälkeen! Eilen laskeuduttiin Sydneyn lentokentälle ja myöhemmin napattiin yöbussi Byron Bayhyn. Ollaan ihan tosi väsyneitä kaiken matkustelun jälkeen ja säänkin ollessa vähän sateinen ja harmaa päätettiin ottaa ansaittu lepotauko hostellin oleskelutilassa wifin äärellä. Viivytään täällä Byronissa kolme päivää, mutta nyt kuitenkin palatkaamme otsikon aiheeseen!!

Saavuttiin siis Queenstowniin maanantaina neljän-viiden aikaan lennon ollessa pari tuntia myöhässä. Oltiin jo koneesta pettyneenä katsottu miten lentokenttätyöntekijät hengailee t-paitasillaan eikä toppavaatteissa, mutta kun astuttiin ulos oli meitä vastassa ihana kirpsakka syysilma! Heitettiin villejä veikkauksia lämpötilasta ja ilmeisesti Sydneyn kesä on pehmentänyt meitä sen verran että luultiin sen olevan 7 oikean 17 sijaan.. Hypättiin bussiin ja ajeltiin 15 minuuttia Wakatipu-järven rannalla sijaitsevaan pieneen 19,000 asukkaan Queenstownin kylään ja rakastuttiin kaikki samantien! Kai sitä pitäisi kaupungista puhua, mutta musta Queenstown muistutti enemmän Lapin laskettelukylää ja ehkä siks just se olikin rakkautta ensisilmäyksellä.

Meidän hostelli oli myös aivan huippu ja kun mentiin tsekkautumaan sisään tuli pieni hämmentyneisyyden hetki kun receptionista kysyttiin selvällä suomella 'kuka teistä on Elli?'. Katseltiin Sinin kanssa toisia hetki enkä edes muista millä kielellä lopulta sain vastattua :D Maailma on pieni... Maanantaina hengailtiin vaan hostellilla ja tehtiin pieni kierros kylässä ja väsyneinä pitkän päivän jälkeen mentiin jo ajoissa nukkumaan.

Tiistaina lähdettiin kipuamaan Ben Lomond -niminen vaellus joka käytännössä oli koko menomatka ylämäkeä ja paluumatka alamäkeä. Muutaman kerran meinasi epätoivo iskeä mutta saatiin kuin saatiinkin kivuttua Ben Lomond Saddlelle!! Tunnin kipuamisen päässä oleva huippu jätettiin sitten odottamaan ens kertaan..

Tämän jälkeen oltiin kaikki tosi väsyneitä, mutta otettiin kuitenkin vaan pieni rentoutumishetki hostellilla ja sitten lähdettiin treffaamaan Hannaa. Käveleskeltiin 'keskustassa' ja myöhemmin palattiin sitten hostellille kokkailemaan.

Saatiin tiistaipäivän aikana extempore idea tehdä jotain erilaista keskiviikkona (muttei kuitenkaan hypätä benjiä tai laskuvarjohyppyä...) ja lopulta päädyttiin kymmenien esitteiden tutkimisen jälkeen varaamaan kahden tunnin maastoratsastusretki Glenorchy-nimisessä paikassa n. 45 minuutin ajomatkan päässä Queenstownista samaisen Wakatipu-järven rannalla. Seuraavana päivänä suunnattiinkin sitten ratsaille ja voi kuinka innoissaan olin, oli ihan huikeeta päästä takaisin hevosen selkään. Meitä oli ryhmässä yhdeksän henkilöä joista neljä oli aasialaisia ensikertalaisia (....). Voitte kuvitella loput :D selfietikut oli kuitenkin jätetty kotiin! No ei vaan kaikki meni tosi hyvin!! Kokeneempana pääsin myös ottamaan parit laukkapätkät Vinnie-hepan kanssa. Ainoa huono puoli on se että nyt tekee kahta kauheammin mieli uudestaan ratsaille..

Iltapäivällä napattiin vielä meidän huipusta hostellista maastopyörät lainaan ja polkastiin 16 kilometrin lenkki järven rantaa ja kaiken tämän sporttisuuden palkitsi illalla burgeritreffit Hannan kanssa Queenstownin kuuluisassa Fergburger-nimisessä hampparipaikassa.

Meidän hostelli Adventure Queenstown oli ihan huippu, ja tätä muisteltiin kaiholla seuraavien öiden aikana useaan otteeseen. Hostellissa oli kaikki mietitty loppuun asti ja tunnelma ja ihmiset oli ihanan rentoja. Nukuttiin 6 hengen sekadormissa ja meidän kämppikset ehti osa vaihtuakin kolmen yön aikana. Joka ilta käytiin ihania keskusteluja muiden reissaajien kanssa ja saatiin mm. tosi hyviä vinkkejä tuleville reissuille ja jaettiin omia kokemuksia, kuultiin kaikki Skotlannin ja Ison-Britannian välisistä suhteista ja pohdittiin kielieroja englantia puhuvien ihmisten välillä.

Torstaiaamuna olikin sitten aika vaihtaa maisemaa mutta tästä lisää myöhemmin!