2016/01/27

NELSON BAY

Tämä reissu on ollut bucket listilla jo pitkään, ja nyt kun sain teltan joululahjaksi (joka jää siis perheen seuraaville au paireille käyttöön) saatiin reissu tehtyä vieläpä kunnon budjettimatkana! Sini tuli meille perjantaina yöksi ja startattiin auto aikaisin lauantaiaamuna ensin kohti Seaforthia ja Hannaa, ja sitten Nelson baytä ja meidän leirintäaluetta. Soittelin aiemmin viikolla leirintäalueita läpi ja hinnat oli ihan naurettavan korkealla sähköttömälle paikalle yhdeksi yöksi school holidayn ja Australia day -viikonlopun takia. Loppujen lopuksi löydettiin tosi kiva ja edullinen paikka, vaikka meinattiin jo vähän vaipua epätoivoon.

Nelson bay sijaitsee noin 2,5h Sydneystä pohjoiseen. Nelson bay on Port Stephens nimisen alueen tärkein resort alue, mutta itse asiassa vain pieni osa kaikkia mahdollisia baytä ja biitsejä. Meidänkin leirintäalue sijaitsi loppujen lopuksi Anna bay nimisellä alueella muutaman kilometrin kauempana suosituimmista alueista. Matkalla Nelson bayhyn pysähdyttiin Newcastlessa, joka on siis NSW osavaltion toiseksi suurin ja koko Australian seitsemänneksi (vai olikohan kahdeksanneksi?) suurin kaupunki asukasluvun mukaan (n. 430 000, vrt. Sydney n. 4 850 000). Oon jo pitkään halunnut käydä Newcastlessa ja nähdä ensimmäisen vähän pienemmän kaupungin Australiassa. Pysäköitiin auto hirveään ylämäkeen ja lähdettiin etsimään kivaa kahvilaa (lue: vessaa) ja jäätiinkin sitten ensimmäiseen vastaan tulleeseen. Ja oli muuten varmaan kivoin kahvila missä oon täällä käynyt, tai ainakin top kolmosessa! Muuten sitten vaan käveleskeltiin hetki ympäriinsä ennen kuin jatkettiin matkaa. Kaiken kaikkiaan Newcastlesta jäi tosi hyvä fiilis, onneksi pysähdyttiin!!

Kun saavuttiin perille Nelson bayhyn, mentiin ekaksi varaamaan paikka leirintäalueelta, joka täytti kyllä kaikki odotukset pooleineen ja keittiö/BBQalueineen. Ilma oli lauantaina vähän sateinen, mutta ei annettu sen haitata. Pörräiltiin autolla ihka oikean kartan kanssa ympäriinsä ja löydettiin kuin löydettiinkin lopulta aina kohteisiin (tässä välissä pakko antaa pientä tunnustusta Sinille joka toimi samaan aikaan kartanlukijana ja DJnä). Käytiin tekemässä pieni walk nimeltään Tomaree beach summit walk, joka oli pelkkää kipuamista ylös ja takaisin tullessa laskeutumista. Maisemat taas olikin sitten täysin pienen puuskutuksen arvoisia! Tällä kävelyllä bongattiin tosi ällöttäviä jättihämähäkkejä roikkumassa verkoissa ja viitisen delfiiniä meressä!

Käytiin myös Port Stephensin hiekkadyyneillä, jotka oli melko upeita täysin luonnonvaraisine aasialaisineen ja kameleineen. Hiekkadyynit jatkuu mun käsittääkseni jopa reilun 30 kilometrin matkan rantaa pitkin!

Ravun tekemä kolo

Mentiin hyvissä ajoin ennen pimeää kasaamaan teltta ja Sini vanhana partiolaisena ja Hanna ja minä takapiha/parveketelttailun ammattilaisina saatiin teltta suhtkoht näppärästi kasaan. Sen jälkeen sitten kokkailtiin dinneriä ja mentiin nukkumaan sääskiystävien kanssa melko ajoissa.

Aamulla loihdittiin runsas mutta halpa aamupala ja syötiin se spa-alueella (spa=lämmitetty uima-allas). Tiedossa oli biitsipäivä Fingal bayllä, mutta ennen sitä käytiin tsekkaamassa Nelson bayn sympaattiset markkinat. Mukaan tarttui englanninkielinen Harry Potter ja viisasten kivi! Hengailtiin biitsillä ja uhkarohkeasti hengenpelastajien ohjeista huolimatta käytiin pienellä saarella, jolle pääsee kävelemään Fingal bayltä ainoastaan laskuveden aikaan. Jätettiin kuitenkin saari tutkimattomaksi loukkuun jäämisen pelossa.

Puhuttiin muuten jo lauantaina saarelle kävelemisestä ja Hanna sanoi aamulla olevan nousuvesi eli high tide, jolloin saarelle ei kannata yrittää mennä. Luulin koko lauantain ja vielä sunnuntainakin että jätettiin saarelle meno iltapäivään aamun 'hai timen' takia, ja kyselin jo että eikö se olisi ihan jännää nähdä niitä haita ja mistähän ne osaa ennustaa että ne hait aina aamuisin sinne tulee :D

Lähdettiin ajelemaan kotiin kuuden maissa, mutta tehtiin vielä yksi pysähdys ennen Sydneyä. Ne kuvat jätän kuitenkin salaperäisesti ensi kertaan!

Ihana viikonloppureissu takana ja saatiin tosi monta bucket list -juttua ruksittua yli vaan kahden päivän aikana, jei! Tässä kun itse kullakin alkaa viikonloput loppua kesken, Hannalla niitä on enää neljä ja meillä Sinin kanssa noin 10.......